5 tips för egen matlagning på skidsemestern

Upplagt av Elsa Börjesson den 2019-dec-18 13:47:35

Efter en lång dag med härlig skidåkning är de flesta i behov av en rejäl middag. Samtidigt är kanske både resurserna och tiden mer begränsad än där hemma. När orken och möjligheterna är knappa i skidlägenheten eller stugan, men viljan att äta mättande, god och hemlagad mat ändå finns där - hur löser man det smartast? 

Här delar vi med oss av våra bästa tips när det gäller måltider och matlagning på skidsemestern till Alperna. Det går faktiskt att spara ganska många hundra kronor genom att ordna maten på egen hand istället för att äta varje måltid på restaurang.

Blogg Paus

 

1. Planera måltiderna innan ni åker  

Ett bra första tips är att planera er mathållning hemifrån. På så vis kan ni spara både pengar, tid och huvudbry. Gör en matplan och fundera ut några lättlagade och mättande rätter för veckan. Tänk över vad ni kan förbereda hemifrån, vilka produkter ni ska ta med er och vad ni kan köpa på plats. Till exempel finns det ingen anledning att ta med bröd, eftersom det nästan alltid finns trevliga bagerier där morgonbrödet kan köpas in. Vill man istället ha frukosten färdig kan man packa med sig havregryn och koka gröt på plats - perfekt för både magen och plånboken. 

Kika på förhand in utbudet av affärer i skidorten ni ska resa till och planera vad som kan handlas på plats. Ett litet tips är att anpassa er matplan efter landet ni är i - det lär till exempel inte vara några problem alls att hitta ingredienser till en god pasta i Italien. I Österrike är istället en god gulaschsoppa ett givet inslag. 

Undersök också i förväg vad det finns för matlagningsmöjligheter på ditt boende och ta in det i planeringen. När du planerar i förväg kan du också ha tid till att hitta smarta recept som inte tar så mycket ingredienser och tid i anspråk, men som ändå är mättande och goda. Till exempel vegetarisk lasagne med mättande linser. Det går snabbt att laga, räcker till många och innehåller relativt få ingredienser. 

Glöm för guds skull inte att ta reda på om det finns kaffebryggare eller om du behöver ordna morgonkaffet på något annat vis, såsom snabbkaffe. Tips: om det finns kaffebryggare kan det vara smart att ta med filter hemifrån. 

 

2. Laga hemma, värm på plats 

Det finns ett gäng maträtter som går utmärkt att tillaga hemma, innan det bär iväg mot Alperna. De flesta typer av gratänger, pajer och annan typ av ugnsmat kan förberedas, frysas ner och sedan stoppas in i ugnen innan det är dags för middag. Det som är extra bra med sådana typer av rätter är att det är relativt enkelt att laga många portioner och på så vis räcker de länge. 

Om ni tar bilen ner till Alperna är soppa ett billigt tips på middag som kan förberedas och frysas ned hemma så det är enkelt att transportera i bilen. Välj med fördel en mustig sådan, så att ni känner er redo för nästa dags skidåkning, och köp till lite gott bröd på plats. Glöm inte att förpacka ordentligt och sedan är det bara att värma upp den i en gryta strax före servering. 

Blogg Soppa

 

3. Håll det enkelt 

För er som vill maximera skidåkningen och inte ta allt för långa lunchpauser är nyckeln att hålla det enkelt. Det behöver faktiskt inte gå snabbare att äta på restaurang, i alla fall inte under högsäsongen när köerna ofta slingrar sig långa. 

Några av skidorterna har fina rastplatser där du kan äta din medhavda matsäck, och om du bor relativt nära backarna är det inte helt fel att knäppa av sig pjäxorna en stund och äta något gott och varmt därhemma.

Vill man ta lunchpausen i pisten kan resterna från gårdagens soppmiddag enkelt medtas i en termos. En matig macka med en god kopp kaffe till är inte heller helt fel. Svänger man istället förbi lägenheten eller stugan för lunchpaus är det smidigt att laga korv med bröd, en matig omelett eller tortellini. 

Passa på att sätta dig en stund på din terrass i solen med en kopp kaffe och vila benen. 

Blogg Lunchpaus

 

4. Mättande snacks

Det är alltid bra att ha lite snacks med sig ut i pisterna. Tänk dig att hitta ett perfekt åkområde, men att du måste åka därifrån för att magen skriker. Med lite mättande snacks i ryggsäcken kan du istället hitta en "snösoffa", slå dig ner i solen och ta en skön liten paus innan du fortsätter utforska det fina området. 

Frukt och nötter går alltid hem, och för den som vill ha något mer mättande är hemmagjorda bars ett tips. Blanda ihop dina favoritnötter och frön med goda dadlar, kanske lite kanel och bär, och rör i honung och äggvitor, så har du den perfekta melissen. Det är heller inte helt fel att ha en termos kaffe och lite goda bullar och några rutor choklad. Socker och fett ska det inte snålas med på skidsemestern!

 

5. Fyll frysväskan med goda delikatesser att ta hem

Om du har packat bilen full med mat till skidsemestern, är frysväskan troligtvis tom och har plats till ny mat på vägen hem. Passa då på att fylla bilen med lokala delikatesser från landet du befinner dig i. Italiensk ost, salami, prosciutto och hemgjord pasta, fransk brie, camembert och en god anklever eller österrikisk kryddig korv och kvalitetsöl. På så vis tar du med dig lite av semestern hem och förlänger den. 

Blogg delikatess

 

Hoppas att du har blivit lite klokare på mathållning i Alperna. Dela gärna med dig av dina bästa tips i kommentarsfältet!

 

KLICKA HÄR FÖR ATT SE ALLA VÅRA SKIDRESOR

 

Kategorier: Good-to-know, Skidåkning, Tips&Tricks